onsdag 19 oktober 2011

Man ska INTE!

När man hoppas så är det en självklarhet att ha en ordentlig eftergift. Jag säger inte för mycket men inte för lite heller det är ytterst viktigt att INTE dra hästen i munnen och ta stöd i tyglarna. Det är därför många tränare rekomenderar till sina elever som inte ridit så länge att inte ha knoppar när dom tävlar för att då kan kan man ta mantag så att man inte förstör munnen på hästen.
Om man tar för mycket stöd i tygeln så blir hästen obekväm och drar upp huvudet för mycket, och om man tar stöd i tygeln så kan det också leda till en extremt känslig mun sår i munnen. eller så kan det leda till en extremt hård häst i munnen att den försöker smita från bettet. Och då brukar dom flesta bettsla upp hästen och om ryttaren då forsätter ha stöd i tygeln i stället för att ah en mjuk hand så kan förstör man hästens mun därför ska man vara EXTREMT försiktig med att sätta upp oerfarna ryttare på en häst som har starka bett. Eller ryttare som har en dålig hand i allmänhet!

Jag är inget i mot starka bett med tanke på att jag haft det på Häxan henne hade jag ett pehlam och det var toppen på henne hon trivdes jätte bra på det, hon va inte alls dum i munnen som hon var annars på ett vanligt tredelat bett. Men jag böt dock bett på henne när en bekant skulle rida henne för att hon inte hade någon bra hand för att inte förstöra hennes mun.

Varga hade också ett skarpt bett när vi red ut och hoppa, varför? för att hon tog bettet och stack all världens väg och då gick det fan inte att få stopp på henne då fick man sig en åktur som hette duga. Och i hoppnigen då stack hon också det GICK helt enkelt inte. I dressyren va hon dryg i mun men inte lika som hon gjorde när vi red ut. Det var att välja mellan graman tygel eller ett jaktkandar som hon gick på. Men som sakt skulle aldrig låta en erfaren hoppa henne alls om jag hade haft kvar henne.

Jag skulle aldrig låta någon som drar mina hästar i munnen när dom hoppar på mina hästar för jag vill inte att mina hästar blir stum i mun.
Ja visst ja Varga kunde bli riden på ett rakbett men det var inte roligt alls att rida på det!
Och nu säger jag att jag inte är så jätte duktig hoppryttare men jag tar absolut inte stör i tygeln.
Saknar dig tjejen<3

haha ja när Busan inte var tjock och gick med bebis men detta är INGE*N rolig häst att rida och defenetift inte att hoppa på! hon hoppar för fan tre meter innan hindret och dessutom så hatar hon att bli riden!

Häxans favorit grej hoppa! Hon älskade det och fy fan va stark hon va på ett vanligt tre delat hon låg på av bara fan denna dam! hatade dressyr skit svår i dressyren hatade verkligen det men hoppa gjorde hon vägrade nästan aldrig!

Inga kommentarer: