söndag 23 oktober 2011

är inte!

Nu är det så här att jag gillar NH det gör jag men man kan inte använda det när man inte har alla verktyg och man ska kunna hästar innan man kan börja med det. Jag tycker inte om NH när det kommer till personer som inte har alla verktyg.  förstår inte varför man ska dalta med hästarna jag tycker det är viktigare att vara en stark ledare till hästen och ja jag vet att det är det NH går ut på. Men så här är det att vissa hästar kan man helt enkelt inte vifta med ett grimskaft och sen är dom snälla och beskedliga och jag kommer låta jävligt elak nu och ni kommer inte gilla mig. Vissa hästar behöver åka på sig en smäll för att lära sig sig plats.

Sen slår man självklart inte en häst i onödan. Nu tar jag Häxan som exempel om man var för snäll mot henne och mesade med henne så var hon en riktig tuffing om du pratade bebis språk med henne hela tiden och var för mesig åt henne så kunde hon ta ett tjuvnyp. Och när man red henne så kunde hon vara riktigt elak alltså hon kunde spraka och stegra och ja testa helt enkelt. Då drog jag alltid till med skänklarna ordentligt när jag hade fått bukt på hennes stegringar i början så va hon verkligen ett kräk det fanns inte bara en anlednig till att hon kallades Häxan. Men ja jag kunde dra till med ett spö och smälla på na när jag väl fått ordnig på stegringarna. Och jag minns när jag hade lust och sälja kräket när jag sa att jag ville sälja henne då fick jag en kommentar "träna NH med henne då blir det bättre" Problemet satt inte i att hon inte lyssnade på mig inser jag nu efter. Problemet satt att hon hade ont det var därför hon var dum. Egentligen så var hon absolut ingen dum häst men när man har ont så protesterar dom självklart!

Tricktränig Förstår mig inte på det hoppa över hinder med bara ett grimskaft do you have a deth wich or what? hallå hoppa så är idiotiskt du rider på ett 500 kilos häst som kan göra va fan som helst! Visst det ser jätte häftigt ut på bild och film men livsfarligt. Och dessutom rider dom flesta utan hjälm....Ja dom som rider i grimskaft runt halsen utan hjälp måste ha någon form av döds länktan eller så är dom bara duma i huvut! Men men det är ju deras huvud inte mitt lika och galoppera barbacka utan hjälm när amns ka ta kort för att bilderna ska bli bättre. Erat huvud erat liv men va fan har ni tänkt på att ni sitter på en 300 kilos häst? dident think so! Men om ni vill ramla av och slå ihjäl er så varsågod! Och att hästen ska lyfta på benet när du lyfter det.........Förstår inte vad det ska vara bra för har jag en godis i handen så gör hästen vad som helst för att få den. Blomma skulle också göra det jag lovar hon skulle göra va fan som helst för godis! Förstår inte meningen varför dom ska kunna lyfta på benet heller?!
Och varför ska hästen kunna gå under en pressenig?

Nej jag tror på en konsekvent ledare med sunt förnuft jag kan leda min häst utan problem i grimskaft hon går snällt och beskedligt. Jag kan borsta henne utan problem men en sak hästar är hästar och man ska låta hästar vara hästar! Men det finns det många som inte fattar att hästar är hästar inga hundar eller människor för det är så många som förmänskliga sina hästar!

Jag tror också att om man inte tränar jätte mycket så behöver man inte klippa och när dom tränas så ska dom absolut klippas men jag tycker hästar inte ska ha tre kilo täcken men det är så olika från häst till häst och från ägare till ägare. Vissa hästar har extremt kort och känslig hårrem och vissa har det inte. Busan går utan täcket året om dygnet runt oavsätt väder och det mår hon inte dåligt av!

Inga kommentarer: