onsdag 19 oktober 2011

Busstjärna

Tänkte skriva ett inlägg om vår fina Busstjärna.
Bussjärna eller Busan som hon kallas är vår nordis eller vår och vår det är pappas och Kattis nordis. Hon är född 98 vi fick hem henne när hon var tre år gammal. travtränaren Kjell O Jonsson gav henne till oss eller inte till oss till syrran och en kompis till henne Maggie, och sen tog pappa över henne från Maggie sen.
Det var meningen att hon skulle bli travhäst men hon kunde inte transporteras, hon kastar sig nämligen ut om man inte har fronturlastnig på transporten.

Jag blev skötare på henne när pappa började jobba som lasbilscahffis jag blev salig när Kattis sa att jag skulle få börja rida henne. Till en början fick jag inte rida neråt med henne för hon var för stark för mig jag var inte så gammal så jag fick bara rida på bakvägen och uppåt berget med henne.
Jag minns först gången jag fick rida ut henne alldeles själv i skogen vad stolt jag var över mig själv då.

Åren gick och jag red henne mycket och många duster fick vi hon är envis som en gris denna dam och tycker egentligen inte om att bli riden. Men vi har också haft mycket roligt och jag har ramlat av henne många gånger för att jag råkat slappnat av när jag ridit henne då har jag åkt i backen mer än en gång.

2009 gick hon Blomma ett underbart litet sto föl, pappa vaknade på morron Busan gick ute på nätterna då och pappa lyfte på gardinen och fick se en för mycket häst. Då hade vår lilla Blomma kommit till och hon har varit nyfiken sen dess.

Och i år 2011 fick hon Lilja jag sprang rätt på fölnigen. Vilket var spännande.

Busan är vår fölmärr älskad och fina tjeje hon får fina föl och hon är en toppen mamma. Hon skulle ha blivit en bra travare om hon hade gått att transpotera.

Hur är Busan att rida?
Fy fan säger jag bara. Hon hatar allt som har med dressyr att gör hon fattar inte vad det ska vara bra för! Gå på tygeln varför ska jag göra det för onödnigt skit. Och då säger ni men det går att träna på....Visst gör det det men det är inte kul att rida henne ut i skogen ja visst men man kan galoppera på en väg och om man inte är med och hon ser en väg hem så sticker hon in på den vägen. Vad gör man då? jo flyger av en kompis till oss har gjort det hon flög in i en tall när Busan fick för sig att hon ville hem.
I hoppnigen är hon inte heller rolig då hoppar hon tre meter före och ja nej hon är inte alls rolig.

Hur är Busan att köra?
Har bara en sak att säga hur hon är att köra UNDERBAR hon älskar det!
lilla Bus 2007

07<3

Jag och häxan och Malin och Busan när hon red henne en sommar

Lilla hjäratat 2008 när Blomma precis hade födds<3

Mina hjärtan<3

Hjärtana<3

haha oj detta var länge sen hon var en ängel när småbarn skulle rida henne här riden Louise henne bland dom första gångerna själv

Malin och Bus hoppar

Pappa och busan när vi hämtar hem henne från stuteri 2008

Vi va tvungna att gå hem med henne! Jag och Busan

Haha här fatta hon inte att hon skulle trava över bommarna utan hon tog till och hoppa över! Maria och Busan

Inga kommentarer: