onsdag 12 oktober 2011

Jag tycker att när en häst eller ett djur är så pass dåligt att det inte finns något mer att göra så ska den få vandra vidare och inte lida mer. Jag tycker det är själviskt och elakt att låta ett djur leva för sin egen skull. Man kan inte säga ja men det mår bra nu det är piggt nu men den har en skada som gör att den kommer att ha ont senare. Ska man verkligen ge den en chans trots att veterinären säger att det inte finns något att göra?
Jag har suttit där med det beslutet två gånger och jag kommer få göra det igen det är en sak jag är saker på att jag kommer att få lov att göra. Jag har gjort det med två hästar Sixten och Häxan.

Sixten blev dålig en vårdag precis när jag satte igång honom igen efter att jag ramlat av och brutit nyckelbenet och han blev blixt halt på höger bak tror jag det var. Sen var han halt hela sommaren i början tänkte jag att han kommer att bli bra men han blev bara sämre och sämre hela tiden. Så vi åkte till vår veterinär med honom och det visade sig att han hade kalkavlagring. Då hade vi redan bestämt att vi skulle ta bort honom vi hade till och med bestämt att Häxan skulle komma hem. Men det var jobbigt som fan men han kunde inte lida mer så han fick sluta sina dagar här på gården.

Häxan var det helt annorlunda med jag kunde fixat till henne hon skulle kunna varit bra i typ en månad sen skulle hon vara dålig igen. Det var en gemensam kompis till mig och min syster som sa en höst dag för två år sen och hon sa  "Ska du verkligen sälja henne och låta henne bli en vandringspokal varför inte bara ta bort henne?"
Den tanken gjorde ont i mig det smärtade det skrek inom mig ja det gjorde ont ända in i benmärgen men jag visste innerst inne att jag måste göra det.
Så vi åkte till veterinären med henne för att se om vi kunde få henne utdömd så vi skulle kunna få mer försäkringspengar för henne och ja jag vet det låter skit elakt men så var det.
hon hade tredje gradens hälta vi kunde behandlat henne rönken plåtarna visade inget alls. Ja vi kunde gjort något åt det men skulle jag låta henne lida? Aldrig i livet, visst kunde jag göra något åt henne men hon var en häst som mådde bra på sommaren då var hon vacker och stark men på vintern hästen och våren blev hon dålig igen då hade hon ont igen och var grinig och tjurig hela tiden.
Ja sanningen är den att jag kunde behållit henne och låtit henne lida för hon var en häst som älskade att motionera.

Saken är den att jag skulle aldrig behålla en häst för att jag själv tycker det. Själviskt och elakt är det men då säger foplk man tar inte bort människor för att dom är dåliga. Men sanningen är den att om jag var så dålig att jag bara skulle få ligga i en säng resten av mitt liv så skulle jag också vilja ta bort mig själv. Så ja jag är FÖR aktiv dödshjälp!

Och sen spelar det ingen roll hur gammal djuret är om den är 1 eller 22 om Blomma skulle bli så dålig att hon måste tas bort så ja det är skit jobbigt men det är en sak man måste göra.

Själviska människor som behåller hästen för sin egen skull ska helt enkelt inte ha djur tycker jag!



Det är jobbigt jag vet men ibland måste man!

Inga kommentarer: