onsdag 9 november 2011

Folk som inte kan rida ska inte.....

Jag blir galen på folk som rider med hjälptyglar när dom inte KAN rida! Blir galen på såna folk jag är inte i mot hjälptyglar nej det är jag inte men jag blir galen på såna som rider med hjälptyglar när dom tror det hjälper. 
Jag tycker man ska lära sig hur hästen ska gå i en korrekt form. Jag skulle själv aldrig rida i graman pga mina ostadiga händer för det gör mer skada än nytta då! Och om jag skulle sätta på en graman skulle jag ha en tränare med mig HELA tiden.

Graman är den enda hjälptygel jag är imot som jag verkligen hatar och tycker kan göra mer skada än nytta för jag har haft det på Häxan och då gjorde det mer skada än nytta. Om hästen går för mycket bakom lod så kan det leda till mer skador än nytta! Det var det misstaget jag gjorde med Häxan jag red på graman med henne och trodde det gick jätte bra men det ledde till mer skada en nytta tro mig jag har också varit ung och dum jag lärde mig av mina misstag.

Nästa ridhäst jag skaffar blir nog en fjordnig eller kallblodstravare eller kanske ett fint varmblod då kommer jag inte hoppa ett hinder förrens hästen är fin i dressyren och jag tänker träna dressyr från början så att jag inte gör fel denne gång!

Nej jag tycker graman tyglar borde bli bannlysta för orefarana ryttare!

Inga kommentarer: